Klachtenprocedure voor bezoekers van de Skulp Friesland

Wanneer er iets gebeurt, waarvan je denkt dat dit niet past in de visie van De Skulp Friesland, centrum voor leven met en na kanker, ofwel er gebeurt iets wat voor jou niet acceptabel of veilig is, dan kun je dit allereerst bespreken met degene die het betreft. Probeer eerst door onderling overleg/gesprekken tot een oplossing te komen. Is dat niet mogelijk dan kun je:

  • Met betrekking tot klachten over (het werk van) een vrijwilliger je richten tot de teamleider van de locatie die je bezoekt. Deze bespreekt en behandelt de klacht.
  • Met betrekking tot klachten over een uitvoerende beroepskracht terecht bij een afgevaardigde van het bestuur. Deze bespreekt en behandelt de klacht.

Mocht dit niet tot het gewenste resultaat leiden, dan kun je -middels een klachtenformulier- een formele klacht indienen bij het bestuur (secretariaat@deskulp.nl) die vervolgens zal worden opgepakt. Dit formulier is verkrijgbaar bij de teamleider van de locatie.

De formele procedure ziet er als volgt uit:

Het bestuur van het centrum onderzoekt of de klacht voldoende duidelijk en terecht is, door alle betrokken partijen te horen.

De beklaagde wordt door het bestuur op de hoogte gebracht van de klacht en wordt in de gelegenheid gesteld een verweerwoord te geven.

Als de klacht gegrond is, worden klager en beklaagde verzocht om met het bestuur van het centrum in gesprek te gaan. Hiervan wordt schriftelijk verslag gedaan.

Betrokken partijen krijgen na de eerste gespreksronde de gelegenheid de verslagen van de gesprekken met klager, beklaagde en eventuele getuigen in te zien. Zij mogen daarbij tekstuele opmerkingen maken, die in het verslag van het bestuur worden geplaatst. Als een opmerking, naar de mening van het bestuur, aanleiding daartoe geeft, zal een tweede gespreksronde volgen.

Het bestuur doet een uitspraak over een vervolg en draagt er zorg voor dat de te nemen maatregel(en) ten uitvoer wordt(en) gebracht. 

Klachtenformulier en afhandeling worden gearchiveerd.

Vertrouwenspersoon

Betreft de klacht grensoverschrijdend gedrag (pesten, (seksuele) intimidatie, agressie of discriminatie) en wil of kun je dit niet binnen het centrum bespreken, of als je een voorval/probleem in vertrouwen wilt melden c.q. overleggen, dan kun je dit vertrouwelijk bespreken met onze externe vertrouwenspersoon: Joke Genee, tel.: 06 – 51 59 38 40 of mail: joke@geneemediation.nl